meh jd pengikut hani~

Saturday 13 October 2012

opppssss!!!! si dia lebih muda... hmmm.....


assalammualaikum dan selamat petang...
wah,lama hani x update blog kn??
sorry lah erk pembaca semua... byk prob yg hani perlu settle kan...
n NOW im free...... so akan update mcm2 story n ilmu k...

mcm topik kt ats tuh....hmmmm sape ade pengalaman mcm nie??
 hani akui hani punya pengalaman mcm nie... ex BF hani muda dr hani 2 tahun...
aigo.......many prob i have... terutama dr financial.... asyik sy je kuar duit...
 mungkin dek kerana pengalaman dgn dia,nekad aftr diz couple sy x kan kuar duit... melainkan sama2 keluar... :)

bg hani, tak salah nk bcinta dng lelaki yg lebih muda dr kita.. umur bukan penghalang semua nya kn?? am i rite?? 
namun byk juga masyarakat luar sana, yg pelik n x setuju akan fenomena ini.. guy MUDA,gurl TUA... hehehe......
tapi kalau kita lihat balik, Nabi Muhammad SAW sndr pernah berkahwin dengan wanita yg lebih berusia dr nya..iaitu Siti Khadijah r.a n jarak umur mereka ialah 15 tahun...
jadi mengapa perlu pelik jika ini yg berlaku?


kat sini hani nak share tips ngn korg....mcm mane nk hadapi semua ini... :)

1) jalan kan tangungjawab yang sepatutnya...
as we know, suami n isteri punya hak n tangungjawab masing2... jadi,kita perlu menjalankan tangungjawab yg diberi...bila setiap individu menjalankan  peranan n tangungjawab yang sepatutnya... keserasian akan wujud dan kebahagian dapat dicapai.. :)

2) bercerita perihal sesuatu yang matang...
lelaki muda biasanya lambat matang dari segi fikiran dan tangungjawab.. namun begitu,ada sesetengah dari mereka yang begitu matang dalam soal tangungjawab terhadap pasangan nya.. oleh itu, jika lelaki itu masih bersifat kebudak2 kan n tidak matang, as gurl dia didik lah dia... supaya dia jadi lelaki yg btangung jawab...

3) sedar siapa anda??
jika awak nie suami, jadi jalankan tangungjawab n peranan anda sebagai suami yg mengetuai rumahtangga awk.... n sebaiknya k.. :)

4)terima kelebihan dan kelemahan pasangan anda...
kita sebagai pasangan spttnya menerima kelemahan pasangan kita itu.. jadi kan kelemahan diri nya adalah kekuatan diri nya sehingga kan kita menyayangi nya... jika awk pilih sy sbb sy cantik.... nnt sy dh tua,bkedut, aw cari lain pula?? macam itu???? oleh itu tpikat lah dgn sy kerana kelemahan sy.... :)


5) jangan mention tentang UMUR!!!
kadang2 bila bgaduh, mesti ade yg cakap mcm nie ' u lebih tua dr i, mesti u boleh bfikir cara matang';??? 
u as guy, jgn lah sebut pasal umur...kadang2 pasangan korg boleh merajuk n kecewa ats sbb ayat ini sahaja.....

6) biasanya akan berlaku berbeza pendapat...
wanita selalu nya mendambakan lelaki yg boleh beri mereka perlindungan dan kasih sayang...ini yg mereka cari dlm sebuah perhubungan itu.. wanita akan mencari sebuah perhentian yang mana mereka akan berasa selamat n selesa.. n paling penting perhentian itu tidak karam or tenggelam... jika bereca pendapat, salah seorang perlu lah beralah supaya korg x gaduh teruk2.. n plg penting dpt selamat kan perhubungan korg.. :)

7) buktikan kemampuan.
Soal cinta, jodoh pertemuan adalah urusan Allah Taala. Tidak salah jika pasangan anda lebih muda, asalkan anda tahu cara untuk mengemudi sebuah perhubungan. Memang anda akan menjadi bahan bualan masyarakat yang mungkin mempertikaikan kemampuan anda untuk melayari sebuah perhubungan. Sebagai wanita, anda perlu buktikan bahawa anda adalah yang terbaik. Umur sekadar angka sahaja, yang paling penting ialah bagaimana pemikiran anda untuk mengharungi ujian yang mendatang.

8) hormati pasangan anda yang lebih muda...
treat him like ur hubby not ur lil brother.. :)

actually, when we talk about LOVE... ia tiada batasan... whether pasal umur ke, paras rupa ke,or ape2 jer.... kadang2 kita tgk guy tu umur 60 tahun...n wife dia 20 an.... mesti masyarakat ckp gurl tuh pikir harta sahaja... actually nie lah nama nya JODOH dr ALLAH.. allah maha mengetahui segalanya... dia telah pun mengaturkan segalanya..

hidup ini umpama marathon... kita akan berlari,merangkak,berjalan supaya smpai ke penghujung.. begitu jua dgn kehidupan... suka atau tidak,kita yang akan menentukan hala tuju hidup kita sendiri.... 

sekian dr hani kali ini.... tunggu next post k my dear~~~ :) :*

bunga utk korg... :)

No comments:

Post a Comment